Vattensamfällighet (142 fastigheter)

Fastigheter anslutna till föreningens vattenanläggning beräknas maximalt tillåtas förbruka 300 liter per dygn och fastighet. Vattnet kommer till huvuddelen från föreningens tre brunnar, men vi har rättighet att få tillskott genom anslutning till kommunens ledningsnät. Med anledning av klimatförändringarna, varma höstar under några år, så har stängningen av Björnbergets sommarvatten hanterats mer beroende av väderlek vad avser prognosen för temperatur än ett visst datum. Sommarvattnet till Björnberget kan därför vara påkopplat mellan april och november, beroende på väderlek. Det finns därför inget specificerat datum för stängningen av vattnet. Vädret och utetemperaturen är avgör ande, och när det stängs presenteras det på vår hemsida. På vissa ställen inom föreningens område finns tappkranar för vintervatten.

Det finns en hel del mer att säga om vårt vatten, men är Du osäker på din installation, materialfrågor eller annat, kontakta ansvarig i styrelsen för råd om hur du kan undvika läckage. Läckor kan bli förödande, både för egen fastighet och för alla vid längre torrperioder.

För kontakt med ansvarig för vattenanläggningen se meny KONTAKTER/Styrelse

Tänk på att:

• Vattnet får endast användas till hushållsändamål, d.v.s för matlagning, tvätt mm.
  • Det förhållandet att man inte använt sin tilldelning av vatten under ett dygn, innebär INTE att man kan tillgodoräkna sig ackumulerad vattenmängd vid en senare tidpunkt.
  • Det är INTE tillåtet att vattna gräsmattor med slang, tvätta bilar, fylla swimmingpooler, badtunnor eller använda högtryckstvättaggregat, med vatten från föreningens ledningsnät.
  • Fastighetsägaren skall vid längre bortavaro från fastigheten stänga av vattnet med avstängningsventilen vid tomtgränsen.
  • Det åligger fastighetsägaren att kontrollera egna ledningar och ventiler för undvikande av eventuella läckage på ledningsnät inom tomten

OBS! Inkoppling på föreningens ledningsnät får ej göras utan besiktning, tillstånd från styrelsen.